Kunnen vragen gemeld worden voor correctie op het Nederlands?

Er worden geregeld vragen gepost waarin behoorlijk wat schrijffouten zitten. 'Antwoordgezind' en behulpzaam als we hier zijn, willen we daar graag op reageren om de vraagsteller te helpen. Dit wordt vaak gewaardeerd met een verwijdering van de reactie met bijbehorende reprimande van de moderatoren. Kan er een knop worden toegevoegd waarmee de vraag gemeld kan worden, en ter verbetering aan de moderatoren wordt aangeboden? En bestaat er hier draagvlak voor zo'n extra functie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, of vragen zonder vraagteken. Vreselijk.

Het beste antwoord

Voor zover ik weet wordt daar ook wel naar gekeken. Er wordt wel rekening gehouden met het feit dat er mensen zijn die hier moeite mee hebben. Deze mensen krijgen de kans om hun vraag nogmaals correct neer te zetten en dus te verbeteren. Komen ze hier zelf niet uit, dan kunnen ze hier bij geholpen worden. Als de vraag wel wordt verwijderd dan gaat het niet alleen om de spelfouten.

Toegevoegd na 2 minuten:
En i.d.d. daar is de "knop" anders o.a. ook voor bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, als je op 'anders' drukt en je geeft een toelichting dan zullen de moderators er naar kijken. De moderators kunnen als het goed is vragen veranderen, althans: dat heb ik begrepen van een beheerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige vragen zijn door de spelling/zinsbouw ook nog eens onbegrijpelijk of meerduidig. In die gevallen is het zeker wenselijk dat de vraag opnieuw geformuleerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melden kan, maar ik vrees (en hoop) dat je er weinig mee opschiet. Als een vraag ZO abominabel gesteld is dat je er geen touw aan kunt vastknopen zal hij vanzelf verdwijnen, met of zonder melding, en als hij verder prima leesbaar is , is er geen enkele reden iemand daar ongevraagd op te wijzen, al zijn er gevallen denkbaar waarin een kleine correctie op zijn plaats kan zijn.

Op elke fout willen reageren is ongeveer net zo 'behulpzaam' als iedere roker vertellen hoe ongezond zijn sigaret wel niet is, elke dikkerd met een ijsje in de hand op zijn gewicht wijzen en elke automobilist die je te snel inhaalt een vinger geven. Wordt in de regel matig tot niet op prijs gesteld, en zelden of nooit echt gewaardeerd. Hoe goed bedoeld ook, (en ik zou niet tegen anonieme verbetering van sommige fouten zijn hoor, mij jeuken af en toe ook de taal-orgaantjes), GV is daarvoor niet per se de plaats.

Er zijn een paar mensen die me per PB gevraagd hebben ze op taalfouten te wijzen, maar zelfs die moet ik eigenlijk teleurstellen, want dan zou je alle vragen en antwoorden van die persoon moeten nalopen, en daar is geen beginnen aan. Maar bijna niemand heeft de intentie opzettelijk fouten te maken, dus het is ook niet aan ons ze daar ongevraagd op te wijzen. Ik vrees dat het draagvlak daarvoor minimaal is.